سه شنبه,19 آذر 1398
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

تماس بگیرید: 88146121- 021 | 09303558070

string(80) "باراهکارهای سلامتی در زمستان بیشترآشناشوید"

باراهکارهای سلامتی در زمستان بیشترآشناشوید

با اتخاذ برخی تصمیم‌ها و انجام برخی کارها می‌توان فصل زمستان را به سلامت سپری کرد و از زیبایی‌های این فصل سال به‌خوبی لذت برد. در واقع هیچ دلیلی مبنی بر اینکه قطعا باید در زمستان بیمار شویم وجود ندارد.سرمای هوا در فصل زمستان نباید به‌طورقطع موجب بیماری و سرماخوردگی باشد. به‌بیان‌ دیگر نباید این‌طور تصور شود که حتما باید در فصل زمستان بیمار شویم.در این مطلب به معرفی روش‌هایی می‌پردازیم که با رعایت آنها می‌توان بدن را در وضعیت مطلوبی از سلامتی، بدون توجه به میزان سردی هوا و وضعیت آب‌وهوا نگه ‌داریم.

مصرف میوه و سبزی

در فصل زمستان نباید از رژیم غذایی سالم غافل شویم. شاید گاهی اوقات و به‌دلایل مختلفی مثل تنبلی، تمایلاتی به برخی غذاهای ناسالم و آماده در این فصل وجود داشته باشد. باید حواستان به غذاهای مصرفی خود باشد و مطمئن باشید که رژیم غذایی سالمی دارید. سعی کنید هر روز 5 وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.اگر احساس کردید که بدنتان میل به خوردن یک خوراکی شیرین دارد، سعی کنید انتخابی سالم مثل یک نارنگی آبدار و شیرین داشته باشید. سبزیجات زمستانی از قبیل هویج و شلغم را می‌توان در اشکال مختلفی مثل حالت کبابی و یا استفاده در سوپ مورد مصرف قرار داد. در واقع سبزیجات و میوه‌های مختص زمستان، دارای خواص و فواید بسیاری برای این فصل سرد سال هستند.

استفاده از نور خورشید

بسیاری از افراد در زمستان حس خستگی و تنبلی دارند. دلیل این خستگی زمستانی، عدم وجود روشنایی و نور کافی خورشید است که باعث بروز اختلال در چرخه خواب‌وبیداری انسان می‌شود.برای اجتناب از خستگی زمستانی می‌توانید از این 3 ترفند استفاده کنید: حتی‌الامکان در ساعاتی از روز که هوا روشن است به بیرون بروید و در معرض نور طبیعی خورشید قرار بگیرید. خواب شبانه خوب، باکیفیت و کافی داشته باشید. همچنین سعی کنید چرخه خواب منظمی داشته باشید و همه ‌روزه در یک ساعت مشخص به خواب بروید و در ساعتی مشخص از خواب برخیزید.با انجام ورزش، استرس را از خود دور کنید. استرس یکی از دلایل بروز خستگی و بی‌حالی است.

مصرف صبحانه‌

زمستان یکی از بهترین فصل‌ها برای خوردن فرنی و حلیم در وعده صبحانه است. خوردن یک کاسه حلیم خانگی گرم در یک صبح سرد زمستانی نه‌تنها شروع صبحی خوشمزه است بلکه باعث دریافت مقادیر مناسبی از نشاسته و فیبر می‌شود. این‌گونه غذاها باعث می‌شوند انسان انرژی بیشتری داشته باشد و همچنین برای مدت‌زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد و میل به خوردن میان وعده‌ صبحگاهی را از بین می‌برد.

فعالیت‌های‌ جدید

به‌جای اینکه در ماه‌های سرد زمستان تمام روز را در خانه بمانید، با اعضای خانواده خود بیرون بروید. البته برای انجام این کار، نیاز مبرمی به امکانات ویژه ندارید چراکه یک پیاده‌روی ساده در هوای سرد زمستان در پارک و یا روی برف‌ها می‌تواند به یکی از بهترین تفریحات زمستانی تبدیل شود.همچنین ورزش مداوم و منظم به کنترل وزن افراد کمک خواهد کرد و سیستم ایمنی بدن را ارتقا و بهبود خواهد بخشید.

مصرف شیر

همان‌طور که مشخص است احتمال سرماخوردگی در زمستان افزایش می‌یابد بنابراین باید تلاش کنیم که سیستم ایمنی بدن خود را در این فصل در بهترین حالت ممکن نگه‌ داریم. شیر و سایر محصولات لبنی مثل پنیر و ماست منابع بسیار خوبی از موارد زیر هستند: پروتئین. ویتامین A و ویتامین B12 و کلسیم که باعث تقویت استخوان‌هاست.سعی کنید از محصولات لبنی کم‌چرب استفاده کنید.

دریافت ویتامین D

در طول زمستان از میزان دریافتی ویتامین D طبیعی ما که از نور خورشید دریافت می‌کنیم به‌دلایلی مثل کاهش زمان سپری‌شده در فضای باز و در معرض نور آفتاب بودن و همچنین کاهش زمان تابش نور خورشید، کاسته می‌شود. بنابراین خوب است تا با استفاده از رژیم غذایی صحیح شامل روغن کبد ماهی، زرده تخم‌مرغ، شیر و دانه‌های جوانه‌زده و سایر منابع، ویتامین D موردنیاز بدن خود را تأمین کنیم.

 
جهت دریافت مطالب متنوع حوزه سلامت و بهداشت فردی ،درکانال تلگرام واینستاگرام همراه ما باشید.
این مورد را ارزیابی کنید

نظر دادن