چهارشنبه,21 آذر 1397
ورود

ورود

نام کاربری / ایمیل
رمز عبور
ذخیره سازی اطلاعات

تماس بگیرید: 88146121- 021 | 09303558070

string(39) "ورزشی مخصوص دیابتی ها"
ورزشی مخصوص دیابتی ها

ورزشی مخصوص دیابتی ها

دیابتی‌ها چگونه ورزش کنند

عضو انجمن علمی پزشکان ورزشی ایران با اشاره به اهمیت قرار گرفتن ورزش در برنامه روزانه تمامی افراد برای حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به دیابت، گفت: به‌طور خاص مبتلایان به این بیماری باید به‌طور منظم و در عین حال با رعایت برخی ملاحظات، ورزش کنند.دکتر حسین سعادت مهر اظهار کرد: یکی از بزرگترین فواید ورزش در افراد دیابتی کنترل گلوکز خون(سطح قند خون) است، در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گلوکز خون بیش از اندازه است زیرا بدن آنها به اندازه کافی انسولین تولید نمی‌کند و یا بدن آنها به درستی از انسولین استفاده نمی‌کند یعنی بدن به انسولین مقاومت پیدا کرده است.وی با بیان اینکه عضلات می‌توانند بدون استفاده از انسولین گلوکز را هنگام ورزش استفاده کنند، توضیح داد: فارغ از اینکه بدن به انسولین مقاومت پیدا کرده باشد یا انسولین کافی نداشته باشد، مقاومت به انسولین هنگام ورزش کاهش می‌یابد و سلول‌ها می‌توانند از گلوکز بیشتر استفاده کنند.

ورزش‌های مناسب

به گفته سعادت مهر، اساسا مناسب‌ترین زمان برای ورزش یک الی دوساعت پس از صرف غذا است و اگر فرد تا به‌حال ورزش نکرده باشد، بهتر است تمرینات را به آرامی و آهسته شروع کند و رفته رفته به میزان آن بیافزاید.عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران سه گروه تمرینات هوازی، قدرتی و کششی را برای افراد مبتلا به دیابت توصیه کرد و افزود: فرد مبتلا به دیابت بهتر است ورزش منظم و روزانه را با تمرینات هوازی مثل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شروع کند و کم کم تا 30دقیقه تمرین پیش رود.وی ادامه داد: بعد از مدتی که بدن آماده شد می‌توان تمرینات قدرتی را شروع کرد.تمرینات قدرتی را می‌توان با وزن بدن یا با وزنه شروع کرد.تمرینات قدرتی باعث افزایش حجم ماهیچه‌ها و قوی شدن استخوان‌ها می‌شود،عضلات بیشترین میزان گلوکز را استفاده می‌کنند بنابراین اگر فرد بتواند بیشتر از آنها استفاده کند، امکان کنترل سطح قند خون بیتر می‌شود.وی خاطرنشان کرد: انجام تمرینات قدرتی 3روز در هفته به مدت 30 دقیقه کافی است اما باید دقت کرد که افراد دیابتی با احتیاط بیشتری نسبت به سایرین به فعالیت‌های ورزشی بپردازند.عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران ادامه داد: بیماران دیابتی حتما رشته‌ای را برای ورزش انتخاب کنند که به آن علاقه‌مند هستند و یا در جمع و محیطی قرار گیرند که به‌واسطه آن از انجام ورزش لذت ببرند، زیرا اگر از ورزش لذت نبرند شرایط برای آنها خسته‌کننده خواهد شد و پس از مدتی ورزش کردن را رها می‌کنند.وی همچنین توصیه کرد: انجام تمرینات کششی قبل و بعد از تمرین حائز اهمیت است به‌خصوص بعد از تمرین سبب کاهش درد عضلانی، افزایش خون رسانی و ریکاوری بدن می‌شود.سعادت مهر همچنین یادآور شد: در افراد دیابتی که انسولین یا داروهای کاهنده قند خون مصرف می‌کنند، هیپوگلیسمی(کاهش قند خون) مشکلی است که با ورزش پیش می‌آید.

هفته ملی دیابت

19 آبان الی 25 آبان ماه به‌نام هفته ملی دیابت نامگذاری شده است. افزایش قند خون یا دیابت یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ در انسان‌ها شناخته شده است.این بیماری در کنار سرطان،بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی و عروقی 70درصد از مرگ و میر‌های جهان را تشکیل می‌دهند.سعادت مهر در خصوص بیماری دیابت توضیح داد: از علائم اولیه این بیماری می‌توان به تشنگی شدید، سردردهای مزمن، کم حواسی و تاری در بینایی، احساس خستگی و تکرر ادرار اشاره کرد که در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه شود.مشکلات کلیوی،عفونت‌های پوستی، یبوست، ترمیم نشدن زخم‌ها و ریزش بی‌دلیل مو از عوارض بیماری است.وی افزود: حفظ وزن طبیعی و نرمال هم یکی از موارد ضروری برای بیماران دیابتی است. با افزایش وزن غده پانکراس فعالیتش بیشتر شده و برای اینکه قند خون بیمار را پایین بیاورد انسولین بیشتری تولید می‌کند که پس از مدتی به‌دلیل فعالیت زیاد، غده پانکراس خسته شده و ترشح انسولین رفته رفته کمتر می‌شود و سطح قند خون بالا خواهد ماند که در نتیجه، دیابت فرد بدتر خواهد شد. وزن بالا همچنین مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد.عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران با بیان اینکه افراد دیابتی باید از کم‌تحرکی، استرس، عفونت و بی‌انگیزگی پرهیز کنند، ادامه داد: فعالیت بدنی مستقیما روی ترشح انسولین تاثیرگذار است و ترشح انسولین را زیاد و حساسیت بافت‌ها را نسبت به انسولین افزایش می‌دهد.

این مورد را ارزیابی کنید

نظر دادن