عضو هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران با بیان اینکه اخیراً شاهد تبلیغ جراحیهای لیزیک با تحفیف ویژه در فضای مجازی هستیم و برخی چشمپزشکان روزانه تا ۶۰ بیمار را نیز تحت جراحی قرار دهند، درباره پیامدهای منفی چنین تبلیغاتی هشدار داد.
دکتر ابوالقاسم موسوی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه ضعف نظارتها باعث شده برخی پزشکان برای انجام بیشتر جراحیهای زیبایی به تبلیغ در فضای مجازی روی بیاورند، اظهار کرد: الان در فضای مجازی برای موارد زیبایی نظیر تزریق ژل، بوتاکس، فیلر، برداشتن غبغب تبلیغ میکنند؛ اخیراً این تبلیغات به موضوع رها شدن از عینک نیز رسیده است و برخی چشمپزشکان با دریافت تعرفههای بسیار پایین، مردم را ترغیب به انجام عمل جراحی لیزیک میکنند.
وی افزود: اگر یک پزشک بخواهد پول کمی از بیماران خود دریافت کند، شایسته تقدیر است اما القا کردن جراحیهایی نظیر لیزیک به مردم با استفاده از اعطای تخفیفهای ویژه، پیامدهای منفی برای سلامتی مردم دارد.
ابوالقاسمی ادامه داد: ما به عنوان پزشک وظیفه درمان مردم را داریم و نباید به بیماران اصرار کنیم که عمل لیزیک انجام بدهند تا بتوانند عینک خود را بردارند؛ مردم خودشان اگر بخواهند استفاده از عینک را ادامه ندهند به پزشک مراجعه و درخواست انجام لیزیک میکنند و پزشک وظیفه دارد که بیماران را از تبعات عمل جراحی آگاه کند.
عضو هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران گفت: اعطای تخفیف ویژه و برگزاری جشنوارههایی برای عمل جراحی لیزیک در فضای مجازی، خلاف قانون و اخلاق پزشکی است؛ این تبلیغات به دلیل اینکه جنبه علمی ندارد و صرفاً به دلیل انتفاع مالی، انجام این اعمال تبلیغ میشود.
وی با بیان اینکه عمل لیزیک در سنین بالای 19 و 20 سال قابل انجام است، تصریح کرد: به لحاظ علمی، لیزیک یک جراحی زیبایی است و افرادی که میخواهند از عینک استفاده نکنند از آن بهره میبرند؛ لیزیک فقط در دو مورد تأثیر درمانی دارد یکی در شرایطی که به آن "آنیزومتروپیا" گفته میشود که در آن شماره چشمها ناهمگون است و دوم در مواردی که به دلیل دوربینی، چشم انحراف به داخل پیدا میکند.